نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3689
-
الف
+

«خیوه» تاج پرنگین جاده ابریشم+تصاویر

در این گزارش به معرفی جاذبه های شهر «خیوه» در ازبکستان پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم2، جمهوری ازبکستان، دارای آثار باستانی و تاریخی، معماری های باشکوه و طبیعت غنی همچنین با توسعه پایدار خویش، انظار جهانیان را مجذوب خود کرده است.

در طول قرن ها، ازبکستان در مسیر تواصلاتی جاده بزرگ ابریشم، قرار داشت. جاده ای که بازرگانان، کاشفان، جغرافی دانان و مبلغان و مهاجمانی را در خود دیده است.

کشور پهناور ازبکستان دیدنی های بسیاری دارد که دیدن همه‌ی آن ها در یک سفر شاید کار مشکلی به نظر برسد. ازبکستان دارای کوهستان‌های زیبا و پارک های ملی دیدنی است که برای علاقه مندان به طبیعت گردی گزینه های بسیاری دارد.

همچنین جاذبه های تاریخی و دیدن معماری بینظیر تیموریان که جان و رنگی به تاریخ ازبکستان بخشیده، ذهن هر گردشگر علاقه مند به تاریخ را به خود جلب می کند.

در این گزارش ما به معرفی جاذبه های شهر «خیوه» ازبکستان پرداخته ایم؛ اگر می‌خواهید درمیان کویر از یک شهر عجیب و اسرارآمیز دیدن کنید نباید خیوه را از دست بدهید.

شهر «خیوه» در حدود هزار کیلومتری شمال غرب تاشکند، پایتخت ازبکستان و در ۶۰۰ کیلومتری شمال بخارا واقع شده‌ است.

«خیوه»، تنها شهری که بطور کلی از زمان های گذشته، از تاریخ جاده بزرگ ابریشم، شکل و بنای خود را به سلامت حفظ کرده است. این شهر را به درستی با عنوان "موزه ای در فضای آسمانی باز" نام نهادند.

هسته ی اصلی اکثر یادواره های معماری این شهر، ایچان قلعه،قدمتش به اواخر قرن 18 و نیمه ابتدائی قرن نوزدهم عمرگذاری شده است.

در ادامه به 6 جاذبه گردشگری این شهر پرداخته ایم:

قلعه ایچان

این قلعه بخشی تاریخی از شهر است. دیوارهای عظیمی دور این قلعه را گرفته اند که ارتفاع آن ها به ۱۰ متر می‌رسد. بیش از ۶۰ اثر از دوره های مختلف تاریخی از اواخر قرن ۱۶ تا قرن ۲۰ میلادی در این منطقه قرار گرفته اند.حتی مردم ساکن در این منطقه هم هنوز به گذشته علاقه مند هستند و بیشتر مصروف تولید صنایع دستی مربوط به تاریخ ازبکستان هستند.

ارگ کنیا

این مجموعه را «قلعه ی قلعه» می نامیدند و در دروازه‌ی غربی قلعه ایچان قرار گرفته است. این مجموعه زمانی محل اقامت خان بوده است. آنچه از این قلعه باقی مانده است همانند قلعه ی ساخته شده نیست. چرا که بخشی از قلعه در گذر زمان نابود شده است. یکی از مهم ترین جاذبه های این قلعه منظره ی آن است. اگر بالای این قلعه بروید تقریبا‌ دید کاملی به شهر و جاذبه های خیوه دارید.

مکتب محمد امین خان

روبه‌روی ارگ کنیا و درست در مقابل دروازه غربی، یکی از اصلی‌ترین جاذبه های ازبکستان قرار گرفته است: مکتب «محمد امین خان».  این مکتب دو طبقه که مساحت آن ۶۲*۷۲ متر است، نه تنها بزرگترین مکتب خیوه، بلکه بزرگترین مکتب در خاور میانه است. مکتب محمد امین خان در اواسط قرن ۱۹ میلادی ساخته شد و اکنون اتاق های این مکتب که قرن ها پیش دانش آموزان را در خود جای می دادند، تبدیل به هوتل شده است و از میهمانان و گردشگران این شهر میزبانی می کنند.

مناره کالتا

تصور خیوه باستانی بدون مناره کالتا که اثری از معماری آسیایی است تقریبا‌ غیرممکن است. مناره کالتا تبدیل به نمادی واقعی از شهر شده است. این مناره ۱۵ متر در دل زمین عمق دارد و قطر پایه ی آن ۱۴.۵ متر است. مناره کالتا ۲۹ متر ارتفاع دارد، اما این ارتفاع نصف ارتفاع طراحی شده برای این مناره است. چراکه روند ساخت این مناره تکمیل نشد و این پرژوه نیمه تمام رها شد.

مقبره پهلوان محمود 


در قلب قلعه باستانی ایچان،‌ گنبد فیروزه‌ای بزرگ پهلوان محمود از میان سایر ساختمان ها و جاذبه های خیوه قد برافراشته است. یهلوان محمود مرد و شاعری بزرگ و به نوعی قهرمان شهر خیوه بود. بعد از اینکه فوت کرد، در نظر مردم خیوه تبدیل به یک فردی پرهیزگار و مقدس شد. ۳۰۰ سال بعد این مقبره کم نظیر را برای او ساختند که بعدها باز هم گسترش یافت و ساختمان هایی مثل خانقاه و مسجد هم درون آن قرار گرفتند.

مسجد جمعه خیوه


یکی از جاذبه های دیدنی خیوه، مسجد جمعه‌ آن است. تاریخ رسمی ساخت این مسجد به اواخر قرن هجدهم باز می گردد. اما مطالعات نشان می دهند که این مسجد حتی در قرن ۱۰ میلادی هم وجود داشته است. این مسجد شامل یک سالون مستعطیل شکل ساده می شود که سقف های آن توسط ۲۱۳ ستون چوبی نگاه داشته می شوند و هریک از این ۲۱۳ ستون حکاکی های تزئینی مختلفی دارند. البته امکان ورود به مناره  این مسجد هم وجود دارد تا از بالای آن به تماشای منظره بسیار زیبای شهر بپردازید.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر